Na 10-tallen jaren
van onderzoek gaat de stichting VMDE ( vogeltrek maar dan efficiƫnter)
drastische maatregelen nemen ten behoeve van de vogeltrek. Eeuwen lang vliegen
de trekvogels nagenoeg dezelfde route. Terwijl links en rechts van deze routes
de bebouwing toeneemt, natuur verdwijnt of zelfs vliegroutes voor vliegvelden ontstaan,
blijven ze kiezen voor deze eeuwen oude routes. Met alle gevolgen van dien.
Het onderzoek naar de vogeltrek heeft plaats gevonden op de
vertrekpunten, de rustpunten en bij aankomst. Jaarlijks dragen onze gevederde
vrienden duizenden kilo’s aan metaal en plastic mee. Sommige zijn zelf zo uitgerust
dat ze signalen uitzenden. De vogels, zich totaal niet bewust van een verkeerde
route, laten zich makkelijk vangen.
Door middel van lokgeluiden, tegenwoordig afgespeeld via
luidsprekers, worden de vogels naar de grond gelokt. Eenmaal daar aangekomen
zien ze bij de landing enorme mistnetten over het hoofd. Daar blijven ze in
hangen. De zwaar gestreste diertjes worden vervolgens voorzien van
afluisterapparatuur en metalen of plastic ringen. Vooral deze ringen vinden bij
aankomst in Afrika gretig aftrek bij verschillende stamhoofden. Immers, des te
meer ringen je draagt, des te meer aanzien je hebt als kundige jager.
Middels deze methode zijn er een groot aantal trekroutes in
kaart gebracht. Het plan is nu om de vogels zo om te leiden dat er minder overlast
zal ontstaan in de dorpen en grote steden. Het is ieder jaar maar weer
afwachten of het de spreeuwen of een invasie van de pestvogel is die onze
heilige koe er onder poept.
Er zullen daarom langs de route een aantal hoge masten
geplaatst worden. Middels een geluid van zeer hoge frequentie is de verwachting
dat de vogels zullen uitwijken en een nieuwe route gaan kiezen. Wij vroegen aan
Theo Valk van de stichting VMDE, wat nu als het niet gaat werken? “We gaan er
van uit dat het werkt, uit testen is gebleken dat bijvoorbeeld kieviten meteen een
ander route kiezen. Mocht het echter niet het gewenste resultaat geven dan
worden de installaties verkocht aan de NUON. Zij gaan er dan windmolens van
maken. En daar kunnen die trekvogels maar beter uit de buurt blijven.”, aldus
Theo Valk.
Reacties
Een reactie posten